18 feb 2013

Glutenvrije cupcakes met cranberry topping



De laatste maanden heb ik weinig gebakken en veel geschreven aan mijn roman. Maar het afgelopen weekend lag mijn manuscript voor feedback bij een redacteur. Eindelijk weer tijd voor taartjes!

Bovenaan mijn wish list stonden deze amandelcakjes. Ze zijn zacht, smeuïg en zoet. Door het amandelmeel zijn ze rijk aan magnesium, kalium en calcium en hebben de cakjes een lage glycemische index. Kortom, perfect writer’s food!



Glutenvrije cupcakes

  • 200 gram amandelmeel
  • kwart tl zeezout
  • halve tl baking soda
  • 75 ml rijsstroop en halve tl groen steviapoeder (stroop en stevia kun je evt vervangen door 75 gram suiker)
  • 2 eieren
  • 1 el appelciderazijn
  • 100 g roomboter  
  • 1 el vanille extract 


Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 175 graden.

2. Meng de droge ingrediënten (amandelmeel, stevia, zeezout, baking soda) in een ruime kom.

3. Smelt de boter en meng de natte ingrediënten (boter, rijststroop, vanille extract, appelciderazijn, eieren) in een andere kom.

4. Schenk de natte bij de droge ingrediënten en roer goed door.

5. Verdeel het beslag over twaalf muffinvormpjes. Ik heb ze ter versteviging in een muffin bakblik gezet.

6. Bak in ongeveer 15 minuten gaar.

Lekker met een topping van ingekookte cranberries of ander friszuur fruit!

(Voor de topping: cranberries ongeveer tien minuten laten koken in half kopje sinaasappelsap met een eetlepel vanille extract)

2 opmerkingen:

  1. Leuk recept! Ben ook helemaal fan van amandelmeel. Ik ga het komend weekend uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dear Nanne, if you are interested, you can publish this recipe on ecofun.be.
    Contact redactie@ecofun.be. Best regards.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je reactie hier achter...