16 mei 2014

Flashback friday: wie is dat meisje in het witte jurkje?

In het kookboek Goed zoet! staan veel zwart/wit foto's. Dit zijn foto's van mijn familie, uit de jaren dertig, veertig en vijftig. Elke week zal ik vertellen over zo'n foto. Vandaag de eerste: het meisje in de witte jurk op pagina 67, bij het recept voor cupcakes.

Wie is zij, met haar witte jurkje en handschoentjes?
Het meisje op de foto is mijn moeder Franny!
Kun je je nog herinneren dat deze foto werd gemaakt?
'Ik weet het nog precies. Het was een maand voordat ik 7 jaar werd, dus de foto is gemaakt in mei 1956. Het was de dag van onze eerste communie. Ik sta hier samen met mijn vriendje Frans. We zaten ieder op een eigen school. Ik zat op de meisjesschool, hij op de jongensschool. Fransje woonde schuin tegenover ons. Vanaf dat ik twee jaar was, was het mijn vriendje. Iedere dag gingen we spelen.'

Dus jullie hadden net je eerste communie gehad?
'Het was een heel groot feest, na afloop thuis. Eerst de communie in de kerk. Daar vroegen we of we samen naar de communiebank mochten lopen, en dat mocht! Eigenlijk heel uitzonderlijk dat dat mocht. We liepen naast elkaar en deden net of het onze bruiloft was.'

Waar is deze foto gemaakt?
'We hadden in de Augustinuskerk onze eerste communie gedaan. Deze foto is gemaakt in het plantsoentje (bij de Edammerstraat) voor ons huis in de Oudorperstraat in Amsterdam-Noord.'

Welk recept uit Goed zoet! wil je snel eens proberen?
'De kokosmakronen heb ik al twee keer gemaakt, die vind ik superlekker en makkelijk. De dadel-walnoottaart lijkt me ook lekker, die wil ik gauw eens maken.'

0 reacties:

Een reactie posten

Laat je reactie hier achter...